Donate Help Contact The AHA Sign In Home
American Heart Association
Circulation
Search: search_blue_button Advanced Search
Published Online
on August 29, 2005

Circulation. 2005
Published online before print August 29, 2005, doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.105.537704
A more recent version of this article appeared on September 6, 2005
This Article
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Data Supplement
Right arrow All Versions of this Article:
112/10/1406    most recent
CIRCULATIONAHA.105.537704v1
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Request Permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Mukamal, K. J.
Right arrow Articles by Rimm, E. B.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Mukamal, K. J.
Right arrow Articles by Rimm, E. B.
Related Collections
Right arrow Nutrition
Right arrow Acute myocardial infarction
Right arrow Epidemiology

Submitted on January 21, 2005
Revised on May 12, 2005
Accepted on May 23, 2005

Drinking Frequency, Mediating Biomarkers, and Risk of Myocardial Infarction in Women and Men

Kenneth J. Mukamal MD, MPH, MA*, Majken K. Jensen MSc, Morten Grønbæk MD, PhD, DMSc, Meir J. Stampfer MD, DrPH, JoAnn E. Manson MD, DrPH, Tobias Pischon MD, MPH, and Eric B. Rimm ScD

From the Division of General Medicine and Primary Care (K.J.M.), Beth Israel Deaconess Medical Center, Boston, Mass; Departments of Nutrition (M.K.J., M.J.S., T.P., E.B.R.) and Epidemiology (M.J.S., J.E.M., T.P., E.B.R.), Harvard School of Public Health, Boston, Mass; Centre for Alcohol Research (M.K.J., M.G.), National Institute of Public Health, Copenhagen, Denmark; Channing Laboratory (M.J.S., J.E.M., E.B.R.) and Division of Preventive Medicine (J.E.M.), Department of Medicine, Brigham and Women’s Hospital, Boston, Mass; and Department of Epidemiology (T.P.), German Institute of Human Nutrition, Potsdam-Rehbruecke, Germany.

* To whom correspondence should be addressed. E-mail: kmukamal{at}bidmc.harvard.edu.

Background--The associations of drinking frequency and quantity with risk of myocardial infarction have not been studied among women, and the degree to which specific risk factors mediate the inverse association of drinking frequency with risk of myocardial infarction is uncertain.

Methods and Results--We conducted nested case-control studies of 32 826 women enrolled in the Nurses Health Study followed up from 1990 to 1998 and 18 225 men enrolled in the Health Professionals Follow-Up Study followed up from 1994 to 2000. A total of 249 women and 266 men with incident myocardial infarction were matched on age, smoking, and date of entry to 498 female and 532 male control participants. We determined the risk of myocardial infarction related to frequency and quantity of alcohol intake and the change in risk before and after adjustment for putative cardiovascular risk factors. Among both women and men, drinking frequency tended to be associated with lower risk of myocardial infarction, with the lowest risks among those who drank 3 to 7 days per week. Further adjustment for levels of high-density lipoprotein cholesterol, hemoglobin A1c, and fibrinogen attenuated 75% of the association of frequent drinking with risk among women and fully attenuated the association among men.

Conclusions--Alcohol intake at least 3 to 4 days per week is associated with a lower risk of myocardial infarction among women and men, an association apparently attributable to the relationship of alcohol with HDL cholesterol, fibrinogen, and hemoglobin A1c. Because the effects of alcohol on HDL cholesterol, fibrinogen, and insulin sensitivity have been confirmed in randomized trials, our findings support the hypothesis that the inverse relation of alcohol use and myocardial infarction is causal.


Key words: alcohol • women • men • epidemiology • myocardial infarction




This article has been cited by other articles:


Home page
AMERICAN JOURNAL OF LIFESTYLE MEDICINEHome page
S. S. Bassuk and J. E. Manson
Lifestyle and Risk of Cardiovascular Disease and Type 2 Diabetes in Women: A Review of the Epidemiologic Evidence
American Journal of Lifestyle Medicine, June 1, 2008; 2(3): 191 - 213.
[Abstract] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
J. S Tolstrup, J. Halkjaer, B. L Heitmann, A. M Tjonneland, K. Overvad, T. I. Sorensen, and M. N Gronbaek
Alcohol drinking frequency in relation to subsequent changes in waist circumference
Am. J. Clinical Nutrition, April 1, 2008; 87(4): 957 - 963.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Eur Heart JHome page
J. O. Pedersen, B. L. Heitmann, P. Schnohr, and M. Gronbaek
The combined influence of leisure-time physical activity and weekly alcohol intake on fatal ischaemic heart disease and all-cause mortality
Eur. Heart J., January 9, 2008; (2008) ehm574v1.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Eur Heart JHome page
M. K. Jensen, K. J. Mukamal, K. Overvad, and E. B. Rimm
Alcohol consumption, TaqIB polymorphism of cholesteryl ester transfer protein, high-density lipoprotein cholesterol, and risk of coronary heart disease in men and women
Eur. Heart J., January 1, 2008; 29(1): 104 - 112.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arterioscler. Thromb. Vasc. Bio.Home page
A. Fraser, R. Harris, N. Sattar, S. Ebrahim, G. D. Smith, and D.A. Lawlor
Gamma-Glutamyltransferase Is Associated With Incident Vascular Events Independently of Alcohol Intake: Analysis of the British Women's Heart and Health Study and Meta-Analysis
Arterioscler. Thromb. Vasc. Biol., December 1, 2007; 27(12): 2729 - 2735.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
E. Sacanella, M. Vazquez-Agell, M. P. Mena, E. Antunez, J. Fernandez-Sola, J. M. Nicolas, R. M Lamuela-Raventos, E. Ros, and R. Estruch
Down-regulation of adhesion molecules and other inflammatory biomarkers after moderate wine consumption in healthy women: a randomized trial
Am. J. Clinical Nutrition, November 1, 2007; 86(5): 1463 - 1469.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J Am Coll CardiolHome page
J. H. O'Keefe, K. A. Bybee, and C. J. Lavie
Alcohol and Cardiovascular Health: The Razor-Sharp Double-Edged Sword
J. Am. Coll. Cardiol., September 11, 2007; 50(11): 1009 - 1014.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Eur Heart JHome page
L. H. Opie and S. Lecour
The red wine hypothesis: from concepts to protective signalling molecules
Eur. Heart J., July 2, 2007; 28(14): 1683 - 1693.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
ANN INTERN MEDHome page
J. W.J. Beulens, E. B. Rimm, A. Ascherio, D. Spiegelman, H. F.J. Hendriks, and K. J. Mukamal
Alcohol Consumption and Risk for Coronary Heart Disease among Men with Hypertension
Ann Intern Med, January 2, 2007; 146(1): 10 - 19.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Alcohol AlcoholHome page
J. CONNOR
THE LIFE AND TIMES OF THE J-SHAPED CURVE
Alcohol Alcohol., November 1, 2006; 41(6): 583 - 584.
[Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
C. S Mantzoros, C. J Williams, J. E Manson, J. B Meigs, and F. B Hu
Adherence to the Mediterranean dietary pattern is positively associated with plasma adiponectin concentrations in diabetic women.
Am. J. Clinical Nutrition, August 1, 2006; 84(2): 328 - 335.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
CirculationHome page
E. Lopez-Garcia, R. M. van Dam, W. C. Willett, E. B. Rimm, J. E. Manson, M. J. Stampfer, K. M. Rexrode, and F. B. Hu
Coffee Consumption and Coronary Heart Disease in Men and Women: A Prospective Cohort Study
Circulation, May 2, 2006; 113(17): 2045 - 2053.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
CirculationHome page
R. C. Ellison
Importance of Pattern of Alcohol Consumption
Circulation, December 20, 2005; 112(25): 3818 - 3819.
[Full Text] [PDF]


Home page
CirculationHome page
M. S. Freiberg and J. H. Samet
Alcohol and Coronary Heart Disease: The Answer Awaits a Randomized Controlled Trial
Circulation, September 6, 2005; 112(10): 1379 - 1381.
[Full Text] [PDF]