Donate Help Contact The AHA Sign In Home
American Heart Association
Circulation
Search: search_blue_button Advanced Search
Published Online
on June 23, 2003

Circulation. 2003
Published online before print June 23, 2003, doi: 10.1161/01.CIR.0000074221.68903.77
A more recent version of this article appeared on July 8, 2003
This Article
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow All Versions of this Article:
108/1/24    most recent
01.CIR.0000074221.68903.77v1
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Request Permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Carroll, M. F.
Right arrow Articles by Schade, D. S.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Carroll, M. F.
Right arrow Articles by Schade, D. S.
Right arrowPubmed/NCBI databases
*Compound via MeSH
*Substance via MeSH
Medline Plus Health Information
*Antioxidants
*Diabetes
Hazardous Substances DB
*ASCORBIC ACID
*MALONALDEHYDE
*SODIUM ASCORBATE
Related Collections
Right arrow Primary prevention

Submitted on November 11, 2002
Revised on March 25, 2003
Accepted on April 3, 2003

Timing of Antioxidant Vitamin Ingestion Alters Postprandial Proatherogenic Serum Markers

Mary F. Carroll MD* and David S. Schade MD

From the University of New Mexico School of Medicine, Albuquerque.

* To whom correspondence should be addressed. E-mail: mcarroll{at}salud.unm.edu.

Background--This study was designed to determine the optimal timing of vitamins E and C to prevent oxidative stress induced by a high-fat evening meal in type 2 diabetes.

Methods and Results--Eleven subjects were admitted on 4 occasions. Euglycemia was maintained for 24 hours by insulin infusion. Participants were fed a high-fat test supper equivalent to a McDonald's Big Mac Meal. Blood was drawn for measurement of C-reactive protein (CRP), interleukin 6 (IL-6), plasminogen activator inhibitor-1 (PAI-1), malonyldialdehyde (MDA), and total radical antioxidant parameter (TRAP) before and during the 4 hours after the test meal. Studies were performed in random sequence with vitamin E 800 IU and vitamin C 1 g given either before breakfast or before supper in a double-blind manner on the day of the test meal. Control studies were performed with no vitamins and no test meal administered. There was a significant rise in CRP and PAI-1 after the test supper (P<0.05 compared with "no meal"). Either presupper or prebreakfast vitamins E and C prevented the meal-induced rise in CRP (P=0.03), although presupper vitamins were more effective (P=0.03 compared with prebreakfast vitamins). Only prebreakfast vitamins prevented the meal-induced rise in PAI-1 (P=0.006). There were no significant meal-related changes in the concentrations of IL-6, MDA, or TRAP.

Conclusions--The timing of administration of antioxidant vitamins has variable effects on markers of meal-induced inflammation and fibrinolysis. This observation may be one reason why cardiovascular disease prevention trials using these vitamins have reported conflicting results.


Key words: antioxidants • plasminogen activator inhibitor • protein, C reactive




This article has been cited by other articles:


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
J. Ruano, J. Lopez-Miranda, R. de la Torre, J. Delgado-Lista, J. Fernandez, J. Caballero, M. I. Covas, Y. Jimenez, P. Perez-Martinez, C. Marin, et al.
Intake of phenol-rich virgin olive oil improves the postprandial prothrombotic profile in hypercholesterolemic patients
Am. J. Clinical Nutrition, August 1, 2007; 86(2): 341 - 346.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
DiabetesHome page
P. A. Tataranni and E. Ortega
A Burning Question: Does an Adipokine-Induced Activation of the Immune System Mediate the Effect of Overnutrition on Type 2 Diabetes?
Diabetes, April 1, 2005; 54(4): 917 - 927.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
DiabetesHome page
P. A. Economides, L. Khaodhiar, A. Caselli, A. E. Caballero, H. Keenan, S.-E. Bursell, G. L. King, M. T. Johnstone, E. S. Horton, and A. Veves
The Effect of Vitamin E on Endothelial Function of Micro- and Macrocirculation and Left Ventricular Function in Type 1 and Type 2 Diabetic Patients
Diabetes, January 1, 2005; 54(1): 204 - 211.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
HeartHome page
F Violi, L Loffredo, L Musella, and A Marcoccia
Should antioxidant status be considered in interventional trials with antioxidants?
Heart, June 1, 2004; 90(6): 598 - 602.
[Abstract] [Full Text] [PDF]